CNGR Finland Oy on suomalainen yritys, joka noudattaa Suomen ja EU:n lakeja ja asetuksia, sekä hyvää hallintotapaa. Yrityksen pääomistaja on CNGR Advanced Material, ja toisena omistajana on Suomen valtion omistama Suomen Malmijalostus Oy. CNGR Finland noudattaa toiminnassaan omistajiensa hallintotapaa, politiikkoja ja sisäisiä ohjeistuksia, myös eettisissä ja ympäristöasioissa.
Olemme laskeneet tulevan tuotantomme hiilidioksidipäästöt ja selvittäneet laajasti toimintamme ympäristövaikutukset. Ympäristöraportointia kehitetään yrityksen tarpeiden mukaisesti ja ympäristövaikutusten kautta ohjaamme hankesuunnittelua eteenpäin.
Akkuarvoketjun tuotteiden vastuullisuustiedot tullaan raportoimaan Suomen ympäristölainsäädännön, omistajiemme vaatimusten ja akkuasetuksen sääntöjen mukaisesti. Kuluttaja voi jatkossa lukea QR-koodilla tuotteen ympäristövaikutuksesta omasta sähköautostaan.
Tehdashankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) yhteysviranomainen on todennut, että YVA:ssa tutkitut vaihtoehdot ovat ympäristövaikutusten näkökulmasta toteuttamiskelpoisia. Tämä tarkoittaa, että viranomaisen mukaan hanke voidaan toteuttaa ympäristön kannalta kestävällä tavalla.
Haminan tehtaan pääasialliset vaikutukset ympäristöön koskevat natriumsulfaatin eli suolan päästöjä mereen. Lisäksi purkuveteen päätyy pieniä määriä typpeä sekä liukoisia metalleja. Haminan tehtaan purkuvedet puhdistetaan huolellisesti tehtaan vesienkäsittelylaitoksella.
Olennaisin asia ympäristövaikutusten lieventämisen kannalta on, että sulfaattipitoinen vesi puretaan mereen niin, ettei meren pohjalle synny pysyvää kerrostumaa.
Natriumsulfaatti itsessään ei ole myrkyllinen yhdiste, eikä se rikastu ravintoketjussa. Vesistömallinnuksen avulla Haminan edustalta on tunnistettu soveltuva paikka, jossa purkuvesi sekoittuu tehokkaasti isoon vesimassaan, eli jo valmiiksi suolaiseen Itämereen.
Puhdistettujen prosessijätevesien paikallista vaikutusta tullaan myös seuraamaan tarkasti tehtaan toiminta-aikana.
Eurooppaan toimitettujen akkujen raaka-aineiden ja valmiiden akkumateriaalien tiedot raportoidaan EU:n ympäristölainsäädännön ja vastuullisuusperiaatteiden mukaisesti ja tuotteet täyttävät myös ostajien asettamat mahdolliset lisävaatimukset. Maailman johtavana prekursorivalmistajana CNGR toimittaa tuotteita korkean profiilin kansainvälisille asiakkaille sähköajoneuvoteollisuudess noudattaen tiukkoja ESG-standardeja.
CNGR-konserni on saanut kansainvälistä tunnustusta vastuullisesta toiminnasta. Esimerkiksi sen tytäryhtiö Indonesiassa oli ensimmäinen, joka sai luvan myydä tuotteitaan Lontoon metallipörssissä (LME) ja sertifioinut RKEF tuotantoprosessinsa.
Lisätietoja yrityksemme vastuullisuudesta löytyy CNGR:n verkkosivuilta (linkki). Siellä on luettavissa muun muassa kansainvälisen luokituslaitoksen Morgan Stanleyn (MSCI) laatima ESG-raportti pääomistajamme toiminnasta.
Akkumateriaalien valmistuksessa tarvitaan erittäin puhtaita kemikaaleja, ja niillä on tarkat laatuvaatimukset. Sopivia teollisen mittakaavan suljetun täyskierron teknologioita ei vielä ole mahdollista käyttää kaikkien kemikaalien kierrätykseen.
Olennaista on ymmärtää, että natriumsulfaattia esiintyy luonnostaan merivedessä, eikä se rikastu ravintoketjussa. Puhdasta natriumsulfaattia syntyisi tehtaalla 150 000 tonnia vuodessa nyt ympäristölupahakemuksessa esitetyllä tuotantokapasiteetilla, ja puhdistetun prosessijäteveden natriumsulfaattipitoisuus on 100 g/L. Vesistömallinnuksen avulla Haminan edustalta on tunnistettu soveltuva paikka, jossa purkuvesi sekoittuu tehokkaasti isoon vesimassaan, eli jo valmiiksi suolaiseen Itämereen.
Haminan tehtaan purkuvedet puhdistetaan huolellisesti tehtaan prosessijätevesienkäsittelylaitoksella. Vesistömallinnuksen avulla Haminan edustalta on tunnistettu soveltuva paikka, jossa natriumsulfaattia sisältävä prosessijätevesi sekoittuu tehokkaasti isoon vesimassaan, eli jo valmiiksi suolaiseen Itämereen.
Lisäksi Haminan tehdashankkeen toinen omistaja Suomen Malmijalostus Oy on kehittänyt Adven-teknologiayhtiön kanssa teknologiakonseptin, jonka pohjalta voitaisiin myöhemmin löytää teollisuuskäyttöön soveltuvia ratkaisuja natriumsulfaatin osittaiseksi kierrättämiseksi.
Natriumsulfaatin kiertotaloushanketta kehitetään pitkäjänteisesti. Tavoitteena on, että sen pohjalta voitaisiin myöhemmin löytää teollisuuskäyttöön soveltuvia ratkaisuja natriumsulfaatin osittaiseksi kierrättämiseksi. Nykyinen ympäristölupahakemuksemme perustuu siihen, että sulfaatin sekoittaminen Itämeren suuren vesimassaan oikeassa kohdassa on ympäristön kannalta kestävä ratkaisu.
Natriumsulfaatin kiertotaloushanketta kehitetään pitkäjänteisesti. Tavoitteena on, että sen pohjalta voitaisiin myöhemmin löytää teollisuuskäyttöön soveltuvia ratkaisuja natriumsulfaatin osittaiseksi kierrättämiseksi. Nykyinen ympäristölupahakemuksemme perustuu siihen, että sulfaatin sekoittaminen Itämeren suuren vesimassaan oikeassa kohdassa on ympäristön kannalta kestävä ratkaisu.
Sulfaattia esiintyy luontaisesti sekä meressä että järvivedessä. Natriumsulfaatti sekoittuu hyvin jo valmiiksi suolaiseen meriveteen, ja vaikutukset ovat paikallisia.
Vesistömallinnuksen avulla Haminan edustalta on tunnistettu soveltuva paikka, jossa purkuvesi sekoittuu tehokkaasti isoon vesimassaan, eli jo valmiiksi suolaiseen Itämereen.
Mallinnusten mukaisesti meriveden suolapitoisuuden nousu jää luonnollisen suolapitoisuuden vaihtelun sisään purkupisteen ympäristössä. Purkupisteen nykyisiä olosuhteita on seurattu mittauksilla ja mittauksia jatketaan myös toiminnan alettua. Purkupiste on valittu siten, että suolapitoisuuden laimeneminen on mahdollisimman tehokasta.
Sulfaatti voisi periaatteessa pelkistyä hapettomissa olosuhteissa meren pohjassa rikkivedyksi, ja juuri tämän takia kerrostuminen estetään purkamalla sulfaattipitoinen vesi sellaisessa paikassa merellä, jossa sekoittuminen on mahdollisimman tehokasta. Kerrostuneisuus on luonnollista eri lämpötilojen takia pinta- ja pohjavesissä. Seuraamme tarkasti happipitoisuutta, suolapitoisuutta ja pohjaeliöiden olosuhteita purkupisteen ympäristössä. Raportoimme seurannan tuloksista säännöllisesti viranomaisille.
Natriumsulfaatin sekoittaminen meriveteen on olemassa olevista, nykyteknologian tarjoamista vaihtoehdoista ympäristövaikutuksiltaan pienin. Natriumsulfaatin kiteyttäminen kuluttaisi paljon energiaa ja prosessi tuottaisi ympäristövaikutuksia. Natriumsulfaatilla ei ole Euroopan markkinoilla riittävää kysyntää, eikä sitä ole järkevää kuljettaa Euroopan ulkopuolelle jalostettavaksi.
Lisäksi natriumsulfaatti on erittäin vesiliukoinen ja se liukenisi sadeveteen, riskinä maaperän ja pohjavesistön pilaantuminen.
Käytämme parhaita käytössä olevia teknologioita kaikkien tehtaalta tulevien päästöjen hallinnassa ja tuotantoprosessi on optimoitu mahdollisimman tehokkaaksi päästöjen minimoimiseksi. Haminan tehtaan purkuvedet puhdistetaan huolellisesti tehtaan vesienkäsittelylaitoksella.
Kyllä, koska se on olemassa olevista, nykyteknologian tarjoamista vaihtoehdoista ympäristövaikutuksiltaan pienin. Olennaisin asia ympäristövaikutusten lieventämisen kannalta on, että sulfaattipitoinen vesi puretaan mereen niin, ettei meren pohjalle synny pysyvää kerrostumaa.
Tehdashankkeen ympäristövaikutusten arviointimenettelyn (YVA) yhteysviranomainen toteaa perustellussa päätelmässään, että YVA:ssa tutkitut vaihtoehdot ovat ympäristövaikutusten näkökulmasta toteuttamiskelpoisia.
Tuotteiden reseptit vaihtuvat asiakkaiden tarpeiden mukaan ja ala on erittäin nopeasti kehittyvä. Olemme arvioineet nykyistä toimintaamme ja tehneet tilannearvion tulevaisuuteen. Tehtaamme tulee olemaan uuden ajan tehdas, jossa kehitetään parasta käyttökelpoista tekniikkaa. Sähköautojen valmistusmäärät kasvavat tulevaisuudessa ja eräkoot tilauksille vaikuttavat myös tehdassuunnitteluun.
Tuotantomäärien kasvaessa myös päästöt lisääntyvät, mutta tuotantoprosessit tehostuvat ja tuotettua tonnia kohden päästöt vähenevät. Luvituksen suhteen olemme kuitenkin olleet hyvin konservatiivisia päästölaskennassa emmekä yliarvioi ympäristövaikutusten pienenemistä, joka perustuu tarkkaan massataseeseen ja arvioon tulevaisuuden tuotantomääristä.
Pyrimme toimimaan prosessin aikana hyvässä yhteistyössä järjestöjen kanssa ja antamaan heille vastauksia esille nousseisiin kysymyksiin. Uskomme, että hanke voidaan toteuttaa ympäristön kannalta kestävällä tavalla, kuten YVA-menettelystä vastaava viranomainenkin totesi perustellussa päätelmässään.
Uskomme, että asia etenee normaalin prosessin mukaisesti. Tyypillisesti ympäristölupahakemuksen käsittely kestää 8-12 kuukautta.
Olemme tehneet kattavan ympäristövaikutusten arviointiprosessin, minkä yhteydessä arvioimme useita mahdollisia sijainteja. Hamina osoittautui erinomaiseksi sijoituspaikaksi tällaiselle laitokselle. Meri on lähellä, minkä ansiosta käsitelty prosessijätevesi voidaan purkaa jo valmiiksi suolaiseen, suureen vesimassaan. Lisäksi Haminan tehdas ei sijaitse pohjavesialueella. Olennaisin asia ympäristövaikutusten lieventämisen kannalta on, että sulfaattipitoinen vesi puretaan mereen niin, ettei meren pohjalle synny pysyvää kerrostumaa.
Natriumsulfaatti ei ole myrkyllinen yhdiste (käyttöturvallisuustiedotteessa ei ole vaaralausekkeita), eikä se rikastu ravintoketjussa. Sulfaattia esiintyy jo luontaisestikin meressä. Natriumsulfaatti on suolaa, jonka sekoittaminen meriveteen on näkemyksemme mukaan nykyteknologian tarjoamista vaihtoehdoista ympäristövaikutuksiltaan pienin.
Vesistömallinnuksen avulla Haminan edustalta on tunnistettu soveltuva paikka, jossa purkuvesi sekoittuu tehokkaasti isoon vesimassaan, jo valmiiksi suolaiseen meriveteen. Mallinnusten mukaan meriveden suolapitoisuus pysyy luonnollisen veden suolapitoisuuden vaihtelun rajoissa purkupisteen ympäristössä.
Käytämme kaikkien tehtaalta tulevien päästöjen hallinnassa parhaita käytössä olevia teknologioita ja tuotantoprosessi on optimoitu mahdollisimman tehokkaaksi päästöjen minimoimiseksi. Haminan tehtaan purkuvedet puhdistetaan huolellisesti tehtaan vesienkäsittelylaitoksella. Käymme jatkuvaa vuoropuhelua asiantuntijoiden ja viranomaisten kanssa, jonka lisäksi tiedotamme avoimesti ympäristövaikutuksista ja projektimme etenemisestä alueen sidosryhmille.
EU:ssa on yhtenäiset direktiivit, jotka asettavat lainsäädännön askelmerkit hankkeille. Suomen ympäristöviranomaiset tulkitsevat EU- ja kansallisen tason lainsäädäntöä hyvin tarkkaan. Olemme myös saaneet viranomaisen myöntämän vihreän siirtymän hankkeen etusijamenettelyn.
YVA- ja ympäristölupaprosessien aikana olemme tehneet useita mallinnuksia ja mittauksia, joiden perusteella on todettu, että mallinnus ei merkittävästi poikkea todellisesta nykytilasta. Luotamme laboratorioanalyyseihin ja asiantuntijoiden arvioihin siitä, millaisia vaikutuksia tehtaan toiminnalla tulee olemaan. Natriumsulfaatti on yleinen aine päivittäisessä elämässämme. Kaikki tämä tehdään jo nyt, jotta voimme todentaa ja arvioida ympäristövaikutuksiamme paremmin tehtaan aloittaessa toimintaansa.
Alun perin ympäristövaikutusten arvioinnissa tutkittiin kahta mahdollista purkupistettä. Totesimme kuitenkin, että poistoputkelle on mahdollista löytää ympäristövaikutuksiltaan vielä sopivampi purkupiste. Asiantuntija-arvioiden perusteella kartoitimme ja mallinsimme viisi eri paikkaa Haminan edustan merialueella ja teimme laajoja mittauksia mallinnuksen pätevöittämiseksi. Keskustelimme koko prosessin ajan viranomaisten kanssa (AVI ja ELY) ja olemme pyytäneet ELY-keskusta tarkistamaan perustellun päätelmänsä.
Viranomaiset ovat todenneet, että ympäristövaikutusten arviointi on tehty riittävän kattavasti, eikä uudelle YVA-tarkastelulle ole tarvetta. Purkupisteen uudelleensijoittelulla vesistövaikutukset pienenivät entisestään YVA:ssa esitettyihin ensimmäisiin purkupistevaihtoehtoihin verrattuna.
Purkupaikan lähialueen käyttäytymistä on ensin arvioitu VISJET-mallilla, joka on lähiympäristön mallinnukseen soveltuva mallinnustyökalu. Purkuputken päähän lisätään sekoittumisen parantamiseksi diffuusori, joka purkaa vettä paineella mereen yhden tai useamman purkusuuttimen kautta. Purettavan veden liikemäärä saa aikaan turbulenssia ja sekoittaa siten purkuvettä ympäröivään veteen. Diffuusorin on arvioitu sekoittavan purkuvettä meriveteen purkuputken lähialueella vähintään 1:30 suhteessa, joka on konservatiivinen arvio saavutettavasta sekoitussuhteesta.
Kun sekoitetaan 1:30 purkuvettä, jossa on 100 g/l suolaa, meriveteen, jossa on 4 g/l suolaa, syntyy seos, jossa on 7,1 g suolaa litrassa. Tämä suolakuormitus lisätään merialueen malliin hilakoppiin 60 m x 60 m x 1m. Lähialueen (visjet) mallilla varmensimme, että sekoittuma on mahdollista saavuttaa ja määritimme hila-alueen koon merialueen malliin.
Malli yliarvioi hieman suolapitoisuuden nousua ja virtaukset hilakoppien välillä lasketaan paine- ja tiheyserojen perusteella. Virtausmittauksia purkupisteessä on jatkettu pidemmän aikaa, jotta saadaan parempi kuva alueen virtaamista. Diffuusorin valinta tullaan tekemään perusteellisesti, jotta varmistutaan siitä, että sekoittuminen on vähintään yhtä tehokasta kuin mallinnuksessa on oletettu, tai tehokkaampaa.
Mallinnukset eivät ole koskaan niin tarkkoja, että ympäristön tilaa voisi täysin mallintaa ja siksi on käytetty konservatiivisia arvoja.
Merialueen mallilaskennat suoritettiin YVA3d-laskentamallilla, joka perustuu hydrostaattisten 3d-virtausyhtälöiden ratkaisemiseen differenssimenetelmällä. Laskentamalli soveltuu hyvin Suomen järvi- ja rannikkoalueiden kuvaamiseen, ja sitä on käytetty yli sataan laskentasovellukseen Suomessa ja ulkomailla. Ympäristölupaprosesseissa mallinnukset käydään läpi aina puolueettoman osapuolen toimesta. Laskennan lopputuloksena saadaan valitun simulointijakson ajalta jokaiselle mallihilan hilaruudulle virtaus, lämpötila ja suolaisuusarvo valitulla aikatarkkuudella. Vedessä virtausten mukana kulkeutuvien aineiden liikkuminen ja sekoittuminen lasketaan käyttämällä virtauslaskennan tuloksia.
Purkupiste on valittu siten, että suolapitoisuuden laimeneminen on mahdollisimman tehokasta.
It is a long established fact that a reader will be distracted by the readable content of a page when looking at its layout.
Purkupaikan lähialueen käyttäytymistä on ensin arvioitu VISJET-mallilla, joka on lähiympäristön mallinnukseen soveltuva mallinnustyökalu. Purkuputken päähän lisätään sekoittumisen parantamiseksi diffuusori, joka purkaa vettä paineella mereen yhden tai useamman purkusuuttimen kautta. Purettavan veden liikemäärä saa aikaan turbulenssia ja sekoittaa siten purkuvettä ympäröivään veteen. Diffuusorin on arvioitu sekoittavan purkuvettä meriveteen purkuputken lähialueella vähintään 1:30 suhteessa, joka on konservatiivinen arvio saavutettavasta sekoitussuhteesta.
Kun sekoitetaan 1:30 purkuvettä, jossa on 100 g/l suolaa, meriveteen, jossa on 4 g/l suolaa, syntyy seos, jossa on 7,1 g suolaa litrassa. Tämä suolakuormitus lisätään merialueen malliin hilakoppiin 60 m x 60 m x 1m. Lähialueen (visjet) mallilla varmensimme, että sekoittuma on mahdollista saavuttaa ja määritimme hila-alueen koon merialueen malliin.
Malli yliarvioi hieman suolapitoisuuden nousua ja virtaukset hilakoppien välillä lasketaan paine- ja tiheyserojen perusteella. Virtausmittauksia purkupisteessä on jatkettu pidemmän aikaa, jotta saadaan parempi kuva alueen virtaamista. Diffuusorin valinta tullaan tekemään perusteellisesti, jotta varmistutaan siitä, että sekoittuminen on vähintään yhtä tehokasta kuin mallinnuksessa on oletettu, tai tehokkaampaa.
Mallinnukset eivät ole koskaan niin tarkkoja, että ympäristön tilaa voisi täysin mallintaa ja siksi on käytetty konservatiivisia arvoja.
Merialueen mallilaskennat suoritettiin YVA3d-laskentamallilla, joka perustuu hydrostaattisten 3d-virtausyhtälöiden ratkaisemiseen differenssimenetelmällä. Laskentamalli soveltuu hyvin Suomen järvi- ja rannikkoalueiden kuvaamiseen, ja sitä on käytetty yli sataan laskentasovellukseen Suomessa ja ulkomailla. Ympäristölupaprosesseissa mallinnukset käydään läpi aina puolueettoman osapuolen toimesta. Laskennan lopputuloksena saadaan valitun simulointijakson ajalta jokaiselle mallihilan hilaruudulle virtaus, lämpötila ja suolaisuusarvo valitulla aikatarkkuudella. Vedessä virtausten mukana kulkeutuvien aineiden liikkuminen ja sekoittuminen lasketaan käyttämällä virtauslaskennan tuloksia.
Purkupiste on valittu siten, että suolapitoisuuden laimeneminen on mahdollisimman tehokasta.
Alun perin ympäristövaikutusten arvioinnissa tutkittiin kahta mahdollista purkupistettä. Totesimme kuitenkin, että poistoputkelle on mahdollista löytää ympäristövaikutuksiltaan vielä sopivampi purkupiste. Asiantuntija-arvioiden perusteella kartoitimme ja mallinsimme viisi eri paikkaa Haminan edustan merialueella ja teimme laajoja mittauksia mallinnuksen pätevöittämiseksi. Keskustelimme koko prosessin ajan viranomaisten kanssa (AVI ja ELY) ja olemme pyytäneet ELY-keskusta tarkistamaan perustellun päätelmänsä.
Rakentaminen aloitetaan, kun suunnittelu on saatu siihen pisteeseen, että pystymme arvioimaan hankkeen teknis-taloudelliset edellytykset investointipäätöksen suhteen. Valmistelevia maanrakennustöitä voidaan tehdä aiemmin, mutta itse rakentaminen voidaan aloittaa vasta rakennusluvan saamisen jälkeen. Ympäristölupaa edellytetään ennen toiminnan aloittamista.
Tyypillisesti tämänkaltaisissa laitoksissa rakennus- ja asennustyöt kestävät noin 2 vuotta. Rakentaminen aloitetaan, kun suunnittelu on saatu siihen pisteeseen, että pystymme arvioimaan hankkeen teknis-taloudelliset edellytykset investointipäätöksen suhteen.
Emme näe syytä, miksi hankkeemme ei saisi ympäristölupaa. Olemme tehneet kattavan ympäristövaikutusten arviointiprosessin, minkä yhteydessä arvioimme useita mahdollisia sijainteja. Hamina osoittautui erinomaiseksi sijoituspaikaksi kyseisenkaltaiselle laitokselle. Meri on lähellä, minkä ansiosta käsitelty prosessijätevesi voidaan purkaa jo valmiiksi suolaiseen, suureen vesimassaan. Lisäksi Haminan tehdas ei sijaitse pohjavesialueella.
Haminan hankkeen YVA-menettelyn yhteysviranomainen on todennut, että YVA:ssa tutkitut vaihtoehdot ovat ympäristövaikutusten näkökulmasta toteuttamiskelpoisia. Tämä tarkoittaa, että viranomaisen mukaan hanke voidaan toteuttaa ympäristön kannalta kestävällä tavalla.
Ympäristökysymykset ja vastuullisuus ohjaavat vahvasti päätöksentekoamme. Myös tuleville loppuasiakkaillemme akkumateriaalien vastuullisuus on erittäin tärkeä asia.
Tämänhetkisen oletuksen mukaan hanke työllistää 270 henkilöä suoraan ensivaiheen kapasiteetilla.
Tehdashankkeen valmistelun, rakentamisen ja toiminnan aikana tarvitaan monenlaista osaamista, kuten tavallisestikin teollisuuden alalla. Työpaikkoja syntyy laaja-alaisesti, ja tehdas työllistää varmasti paikallisia ihmisiä sekä suoraan että välillisesti. Myös kansainvälistä erityisosaamista tarvitaan.
Ensimmäiset henkilöt on palkattu jo vuonna 2022, ja asiantuntijaorganisaatio laajenee vuoden 2023 aikana. Valtaosa rekrytoinneista tulee tapahtumaan riittävän ajoissa ennen operatiivisen toiminnan aloittamista.
Haemme ympäristölupaa 60 000 tonnin vuosituotannolle. Tarkastelemme tuotannon laajentumista myöhemmin.
Toimittajille tehdään laaja-alainen kestävyysarviointi, ja raaka-aineita tuodaan sekä kotimaisilta että ulkomaisilta toimijoilta.
Haminan tehdas ei ole riippuvainen Kotkan tehtaasta, sillä tuotteemme voidaan jatkojalostaa myös muilla tehtailla.
Tuotteidemme loppuasiakkaat, eli autovalmistajat vaativat samoja asioita kaikilta toimittajilta, ja toiminnassa noudatetaan kansainvälisiä standardeja. Alan vaatimukset vastuullisuudelle ja vastuullisten akkumateriaalien kysyntä kasvavat koko ajan. Nähdäksemme suhtautumisessa ympäristöasioihin ja vastuullisuuteen ei tältä osin ole eroja meidän eurooppalaisten ja kiinalaisten välillä. Yhteistyöllä voidaan saada aikaan alan vastuullisin globaali arvoketju.
Natriumsulfaatin sekoittaminen meriveteen on olemassa olevista, nykyteknologian tarjoamista vaihtoehdoista ympäristövaikutuksiltaan pienin. Natriumsulfaatilla ei ole Euroopan markkinalla riittävää kysyntää, eikä sitä ole järkevää kuljettaa Euroopan ulkopuolelle jalostettavaksi.
Haminan tehdashankkeen toinen omistaja Suomen Malmijalostus Oy suunnittelee Adven-teknologiayhtiön kanssa laitokselle ratkaisua, jossa prekursorituotannossa syntyvää natriumsulfaattia voitaisiin kierrättää uudelleen teollisuudessa käytettäviksi hyödykkeiksi.
Natriumsulfaatin liuottaminen meriveteen on olemassa olevista, nykyteknologian tarjoamista vaihtoehdoista ympäristövaikutuksiltaan pienin. Natriumsulfaatilla ei ole markkinoilla riittävää kysyntää ja kiteyttäminen jätteeksi ei ole parasta käyttökelpoista teknologiaa.
Lisäksi Haminan tehdashankkeen toinen omistaja Suomen Malmijalostus Oy on kehittänyt Adven-teknologiayhtiön kanssa teknologiakonseptin, jonka pohjalta voitaisiin myöhemmin löytää teollisuuskäyttöön soveltuvia ratkaisuja natriumsulfaatin osittaiseksi kierrättämiseksi.
Tuotantolaitoksen saaminen Haminaan pienentää riippuvuutta Kiinassa tuotetusta pCAM-materiaalista. CNGR Finland Oy suomalainen yhtiö ja 40-prosenttisesti suomalaisessa omistuksessa. Emme ole riippuvaisia kiinalaisista materiaaleista.
CNGR Advanced Material tukee ihmisoikeuksia, kuten työturvallisuutta, tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja yhdistymisvapautta eli meillekin tuttuja asioita. Isoille autovalmistajille nämä ovat niin tärkeitä näkökulmia, että kaikki akkuarvoketjun yritykset haluavat näihin asioihin panostaa. Meistä on tärkeää myös se, että yritykset Kiinassa tekevät työtä ihmisoikeuksien eteen.