CNGR Finland Oy on suomalainen yritys, joka noudattaa Suomen ja EU:n lakeja ja asetuksia, sekä hyvää hallintotapaa. Yrityksen pääomistaja on CNGR Advanced Material, ja toisena omistajana on Suomen valtion omistama Suomen Malmijalostus Oy. CNGR Finland noudattaa toiminnassaan omistajiensa hallintotapaa, politiikkoja ja sisäisiä ohjeistuksia, myös eettisissä ja ympäristöasioissa.
Olemme laskeneet tulevan tuotantomme hiilidioksidipäästöt ja selvittäneet laajasti toimintamme ympäristövaikutukset. Ympäristöraportointia kehitetään yrityksen tarpeiden mukaisesti ja ympäristövaikutusten kautta ohjaamme hankesuunnittelua eteenpäin.
Akkuarvoketjun tuotteiden vastuullisuustiedot tullaan raportoimaan Suomen ympäristölainsäädännön, omistajiemme vaatimusten ja akkuasetuksen sääntöjen mukaisesti. Kuluttaja voi jatkossa lukea QR-koodilla tuotteen ympäristövaikutuksesta omasta sähköautostaan.
Aluehallintovirasto (AVI) on myöntänyt tehdashankkeelle ympäristö- ja vesiluvan. Ympäristövaikutusten näkökulmasta hanke on toteuttamiskelpoinen ja se voidaan toteuttaa ympäristön kannalta kestävällä tavalla.
Haminan tehtaan pääasialliset paikalliset vaikutukset ympäristöön koskevat natriumsulfaatin eli suolan päästöjä mereen. Lisäksi purkuveteen päätyy pieniä määriä typpeä sekä liukoisia metalleja. Haminan tehtaan purkuvedet käsitellään huolellisesti tehtaan vesienkäsittelylaitoksella.
Olennaisin asia ympäristövaikutusten lieventämisen kannalta on, että sulfaattipitoinen vesi puretaan mereen niin, ettei meren pohjalle synny pysyvää kerrostumaa. Ympäristöluvan mukainen mukainen ratkaisu on esitetty videolla kotisivullamme.
Natriumsulfaatti itsessään ei ole myrkyllinen yhdiste, eikä se rikastu ravintoketjussa. Vesistömallinnuksen avulla Haminan edustalta on tunnistettu soveltuva paikka, jossa purkuvesi sekoittuu tehokkaasti isoon vesimassaan, eli jo valmiiksi suolaiseen Itämereen.
Paikallisia vaikutuksia tullaan myös seuraamaan tarkasti tehtaan toiminta-aikana. Aluehallintoviraston myöntämästä lupapäätöksestä on valitettu Vaasan hallinto-oikeuteen ja ympäristölupaprosessi on siksi vielä kesken.
Eurooppaan toimitettujen akkujen raaka-aineiden ja valmiiden akkumateriaalien tiedot raportoidaan EU:n ympäristölainsäädännön ja vastuullisuusperiaatteiden mukaisesti ja tuotteet täyttävät myös ostajien asettamat mahdolliset lisävaatimukset. Yhtenä maailman johtavista prekursorivalmistajista CNGR toimittaa tuotteita korkean profiilin kansainvälisille asiakkaille sähköajoneuvoteollisuudessa noudattaen tiukkoja ESG-standardeja.
CNGR-konserni on saanut kansainvälistä tunnustusta vastuullisesta toiminnasta. Esimerkiksi sen tytäryhtiö Indonesiassa oli ensimmäinen, joka sai luvan myydä tuotteitaan Lontoon metallipörssissä (LME) ja on sertifioinut RKEF tuotantoprosessinsa.
Lisätietoja yrityksemme vastuullisuudesta löytyy CNGR:n verkkosivuilta. Siellä on luettavissa muun muassa kansainvälisen luokituslaitoksen Morgan Stanleyn (MSCI) laatima ESG-raportti pääomistajamme toiminnasta.
Haminan tehtaan prosessijätevedet käsitellään huolellisesti tehtaan jätevesienkäsittelylaitoksella ennen purkua vesistöön. Vesistömallinnuksen avulla Haminan edustalta on tunnistettu soveltuva paikka, jossa natriumsulfaattia sisältävä prosessijätevesi sekoittuu tehokkaasti isoon vesimassaan, eli jo valmiiksi suolaiseen Itämereen.
Olennaista on ymmärtää, että natriumsulfaatti on suola jota esiintyy luonnostaan merivedessä, eikä se rikastu ravintoketjussa. Natriumsulfaattia syntyisi tehtaalla 150 000 tonnia vuodessa.
Sulfaattia esiintyy luontaisesti sekä meressä että järvivedessä. Natriumsulfaatti sekoittuu hyvin jo valmiiksi suolaiseen meriveteen, ja vaikutukset ovat paikallisia.
Vesistömallinnuksen avulla Haminan edustalta on tunnistettu soveltuva paikka, jossa purkuvesi sekoittuu tehokkaasti isoon vesimassaan, eli jo valmiiksi suolaiseen Itämereen.
Mallinnusten mukaisesti meriveden suolapitoisuuden nousu jää luonnollisen suolapitoisuuden vaihtelun sisään purkupisteen ympäristössä. Purkupisteen nykyisiä olosuhteita on seurattu mittauksilla ja mittauksia jatketaan myös toiminnan alettua. Purkupiste on valittu siten, että suolapitoisuuden laimeneminen on mahdollisimman tehokasta.
Sulfaatti voisi periaatteessa pelkistyä hapettomissa olosuhteissa meren pohjassa rikkivedyksi, ja juuri tämän takia kerrostuminen estetään purkamalla sulfaattipitoinen vesi diffuusorien avulla sellaiseen paikkaan merellä, jossa sekoittuminen on mahdollisimman tehokasta. Kerrostuneisuus on luonnollista eri lämpötilojen takia pinta- ja pohjavesissä. Seuraamme tarkasti happipitoisuutta, suolapitoisuutta ja pohjaeliöiden olosuhteita purkupisteen ympäristössä. Tulemme raportoimaan ympäristövaikutuksista säännöllisesti viranomaisille.
Natriumsulfaatin sekoittaminen meriveteen on olemassa olevista, nykyteknologian tarjoamista vaihtoehdoista ympäristövaikutuksiltaan pienin. Natriumsulfaatin kiteyttäminen kuluttaisi paljon energiaa ja prosessi tuottaisi ympäristövaikutuksia. Natriumsulfaatilla ei ole Euroopan markkinoilla riittävää kysyntää, eikä sitä ole järkevää kuljettaa Euroopan ulkopuolelle jalostettavaksi.
Lisäksi natriumsulfaatti on erittäin vesiliukoinen ja se liukenisi sadeveteen, riskinä maaperän ja pohjavesistön pilaantuminen.
Alun perin ympäristövaikutusten arvioinnissa tutkittiin kahta mahdollista purkupistettä. Totesimme kuitenkin, että poistoputkelle on mahdollista löytää ympäristövaikutuksiltaan vielä sopivampi purkupiste. Asiantuntija-arvioiden perusteella kartoitimme ja mallinsimme viisi eri paikkaa Haminan edustan merialueella ja teimme laajoja mittauksia mallinnuksen pätevöittämiseksi. Keskustelimme koko prosessin ajan viranomaisten kanssa (AVI ja ELY) ja olemme pyytäneet ELY-keskusta tarkistamaan perustellun päätelmänsä.
Rakentaminen aloitetaan, kun suunnittelu on saatu siihen pisteeseen, että pystymme arvioimaan hankkeen teknis-taloudelliset edellytykset investointipäätöksen suhteen. Valmistelevia maanrakennustöitä voidaan tehdä aiemmin, mutta itse rakentaminen voidaan aloittaa vasta rakennusluvan saamisen jälkeen. Ympäristölupaa edellytetään ennen toiminnan aloittamista.
Tyypillisesti tämänkaltaisissa laitoksissa rakennus- ja asennustyöt kestävät noin 2 vuotta. Rakentaminen aloitetaan, kun suunnittelu on saatu siihen pisteeseen, että pystymme arvioimaan hankkeen teknis-taloudelliset edellytykset investointipäätöksen suhteen.
Emme näe syytä, miksi hankkeemme ei saisi ympäristölupaa. Olemme tehneet kattavan ympäristövaikutusten arviointiprosessin, minkä yhteydessä arvioimme useita mahdollisia sijainteja. Hamina osoittautui erinomaiseksi sijoituspaikaksi kyseisenkaltaiselle laitokselle. Meri on lähellä, minkä ansiosta käsitelty prosessijätevesi voidaan purkaa jo valmiiksi suolaiseen, suureen vesimassaan. Lisäksi Haminan tehdas ei sijaitse pohjavesialueella.
Haminan hankkeen YVA-menettelyn yhteysviranomainen on todennut, että YVA:ssa tutkitut vaihtoehdot ovat ympäristövaikutusten näkökulmasta toteuttamiskelpoisia. Tämä tarkoittaa, että viranomaisen mukaan hanke voidaan toteuttaa ympäristön kannalta kestävällä tavalla.
Ympäristökysymykset ja vastuullisuus ohjaavat vahvasti päätöksentekoamme. Myös tuleville loppuasiakkaillemme akkumateriaalien vastuullisuus on erittäin tärkeä asia.
Tämänhetkisen oletuksen mukaan hanke työllistää 270 henkilöä suoraan ensivaiheen kapasiteetilla.
Tehdashankkeen valmistelun, rakentamisen ja toiminnan aikana tarvitaan monenlaista osaamista, kuten tavallisestikin teollisuuden alalla. Työpaikkoja syntyy laaja-alaisesti, ja tehdas työllistää varmasti paikallisia ihmisiä sekä suoraan että välillisesti. Myös kansainvälistä erityisosaamista tarvitaan.
Ensimmäiset henkilöt on palkattu jo vuonna 2022, ja asiantuntijaorganisaatio laajenee vuoden 2023 aikana. Valtaosa rekrytoinneista tulee tapahtumaan riittävän ajoissa ennen operatiivisen toiminnan aloittamista.
Haemme ympäristölupaa 60 000 tonnin vuosituotannolle. Tarkastelemme tuotannon laajentumista myöhemmin.
Toimittajille tehdään laaja-alainen kestävyysarviointi, ja raaka-aineita tuodaan sekä kotimaisilta että ulkomaisilta toimijoilta.
Haminan tehdas ei ole riippuvainen Kotkan tehtaasta, sillä tuotteemme voidaan jatkojalostaa myös muilla tehtailla.
Tuotteidemme loppuasiakkaat, eli autovalmistajat vaativat samoja asioita kaikilta toimittajilta, ja toiminnassa noudatetaan kansainvälisiä standardeja. Alan vaatimukset vastuullisuudelle ja vastuullisten akkumateriaalien kysyntä kasvavat koko ajan. Nähdäksemme suhtautumisessa ympäristöasioihin ja vastuullisuuteen ei tältä osin ole eroja meidän eurooppalaisten ja kiinalaisten välillä. Yhteistyöllä voidaan saada aikaan alan vastuullisin globaali arvoketju.
Natriumsulfaatin sekoittaminen meriveteen on olemassa olevista, nykyteknologian tarjoamista vaihtoehdoista ympäristövaikutuksiltaan pienin. Natriumsulfaatilla ei ole Euroopan markkinalla riittävää kysyntää, eikä sitä ole järkevää kuljettaa Euroopan ulkopuolelle jalostettavaksi.
Haminan tehdashankkeen toinen omistaja Suomen Malmijalostus Oy suunnittelee Adven-teknologiayhtiön kanssa laitokselle ratkaisua, jossa prekursorituotannossa syntyvää natriumsulfaattia voitaisiin kierrättää uudelleen teollisuudessa käytettäviksi hyödykkeiksi.
Natriumsulfaatin liuottaminen meriveteen on olemassa olevista, nykyteknologian tarjoamista vaihtoehdoista ympäristövaikutuksiltaan pienin. Natriumsulfaatilla ei ole markkinoilla riittävää kysyntää ja kiteyttäminen jätteeksi ei ole parasta käyttökelpoista teknologiaa.
Lisäksi Haminan tehdashankkeen toinen omistaja Suomen Malmijalostus Oy on kehittänyt Adven-teknologiayhtiön kanssa teknologiakonseptin, jonka pohjalta voitaisiin myöhemmin löytää teollisuuskäyttöön soveltuvia ratkaisuja natriumsulfaatin osittaiseksi kierrättämiseksi.
Tuotantolaitoksen saaminen Haminaan pienentää riippuvuutta Kiinassa tuotetusta pCAM-materiaalista. CNGR Finland Oy suomalainen yhtiö ja 40-prosenttisesti suomalaisessa omistuksessa. Emme ole riippuvaisia kiinalaisista materiaaleista.
CNGR Advanced Material tukee ihmisoikeuksia, kuten työturvallisuutta, tasa-arvoa, yhdenvertaisuutta ja yhdistymisvapautta eli meillekin tuttuja asioita. Isoille autovalmistajille nämä ovat niin tärkeitä näkökulmia, että kaikki akkuarvoketjun yritykset haluavat näihin asioihin panostaa. Meistä on tärkeää myös se, että yritykset Kiinassa tekevät työtä ihmisoikeuksien eteen.